کد مطلب:6827 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:507

آثار رجعت در زندگي معتقدان
مقاله



1- اميد و حركت





اعتقاد به رجعت و بازگشت به دنيا در زمان دولت كريمه، نقش مهمي را در نشاط ديني و اميد به حضور در حكومت جهاني حضرت مهدي (عليه السلام) ايفا مي كند. زيرا ممكن است افرادي كه تمام عمر خود را در انتظار ظهور ايشان سپري كرده اند، دچار يأس شوند! اما اگر شرايط بازگشت آن ها به دنيا و حضور در محضر آخرين امام فراهم باشد، در اميدواري ايشان نقش به سزايي خواهد داشت.





2- ايجاد روحيه ي استقامت براي مؤمنان





انساني كه آينده را روشن ببيند به راحتي مي تواند مشكلات زودگذر را تحمل كرده و استقامت كند، لذا ائمه ي اطهار (عليهم السلام) مؤمنان را به صبر و بردباري دعوت نموده، با وعده ي رجعت در زندگي در سايه ي دولت كريمه ي اهل بيت (عليهم السلام) آنان را اميدوار مي كردند. امام حسين (عليه السلام) در شب عاشورا اصحابشـان را با رجعت تسلّي داده و به صبر و بردباري امر نمودند. در زيارت نامه هاي ائمه ي اطهار (عليهم السلام) و دعاها، اين امر بسيار مشهود است و سفارش به خواندن آن ها، ما را به اين هدف راهنمايي مي كند.





3- تسكين دل مؤمنان





آنان كه دلشان از ظلم ظالمان در طول تاريخ پر از درد شده است، با رجعت و انتقام تسكين و التيام پيدا مي كند.1 زيرا انسان مظلوم وقتي با چشم خود ببيند كه انتقامش گرفته شده دردهايش بهبود پيدا مي كند. اگرچه در قيامت از ظالمان به طور كامل انتقام گرفته خواهدشد.


مَولايَ، فَإن أدرِكني المَوتُ، قبلَ ظهورِكَ ... أن يجعَلَ لي كَرَّةً في ظُهورِكَ وَ رَجعَةً في ايّامكَ


إن شاء الله







1- بحارالانوار، ج 53، ص44